Vaikuttava tuotejohtaminen (4 pv)
3 300 euroa /hlö + alv
10.10.-10.12.2024, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Johtaminen ja esihenkilötaidot , Liiketoiminnan kehittäminen , Toiminnan kehittäminen
3 300 euroa /hlö + alv
10.10.-10.12.2024, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Johtaminen ja esihenkilötaidot , Liiketoiminnan kehittäminen , Toiminnan kehittäminen
Mitä tuotejohtaminen ”Product management” oikeastaan on?
Tuotejohtamisella tarkoitetaan tuotteisiin tai palveluihin liittyvää päätöksentekoa, joka huomio asiakastarpeet, tuotannolliset tekijät ja liiketoiminnan arvonluonnin. Ulkoiset muutokset vaikuttavat olennaisesti tehtäviin päätöksiin: ovatko asiakkaiden tarpeet muuttuneet, haetaanko kasvua, tai onko oma tuote jäämässä jälkeen kilpailijoista?
”Tuotejohtamisella on merkittävä rooli yrityksen menestyksessä. Tuotejohtajan tehtävänä on ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja tavoitteita, millaisia ratkaisuja näihin voidaan tehokkaasti luoda, liiketoiminnan kannattavuus ja kilpailuympäristö huomioiden” sanoo tuotejohtamiseen perehtynyt professori Mikko Jääskeläinen Aalto-yliopistosta. Päätöksiä on koordinoitava, jotta tuote on arvokas asiakkaalle, se on tuotannollisesti tehokasta valmistaa sekä kilpailullisesti elinkelpoinen. Kehittämisen keskiössä ovat käyttäjille relevantit tavoitteet ja niiden luomat tarpeet ratkaisuille.
Vaikuttava tuotejohtaminen -koulutusohjelma on rakennettu yhteistyössä Aalto-yliopiston asiantuntijoiden ja yritysmaailman edustajien kanssa. Koulutus antaa osallistujille johdonmukaisen kuvan siitä, mitä on moderni, käyttäjäkeskeinen tuotejohtaminen, miksi siitä on tulossa välttämätöntä, ja miten sitä kannattaisi yrityksissä toteuttaa ja viedä eteenpäin.
Koulutuksessa käsitellään tuotejohtamista neljän teeman kautta: Käyttäjälähtöisyys, kokeileva kehittäminen, tuotestrategia ja tuotejohtamisen organisointi. Koulutuspäivät sisältävät teema-alustuksia ja vuorovaikutteisia ryhmäharjoituksia ja keskusteluja.
– Oivallat tuotejohtamisen merkityksen liiketoiminnan tuloksessa ja arvonluojana
– Tunnistat ja osaat käyttää tuotejohtamisen tärkeimpiä työkaluja
– Omaksut kehittämisen menetelmät ja työkalut, toimit parannuksiin tähtäävän toiminnan käynnistäjänä
Hyödyt
Koulutus antaa kattavan kuvan vaikuttavasta ja tehokkaasta tuotejohtamisesta, tuotejohtamisen strategiasta, kehittämisestä ja organisoinnista. Koulutus auttaa kirkastamaan tuotejohtajan roolia ja toimintatapoja tarjoamalla tutkittuun tietoon perustuvaa teoriaa ja työkaluja. Yhdessä käydyt keskustelut auttavat ymmärtämään asioita laajemmin ja synnyttävät uusia näkökulmia ja ideoita.
– Koulutuksessa kasvatetaan osallistujien kykyä analysoida, arvioida ja kehittää tuotejohtamista osana liiketoiminnan tavoitteita
– Käytännönläheiset tehtävät ja työkalut auttavat hyödyntämään opittua jo ohjelman aikana
Kenelle?
Koulutus on tarkoitettu tuotejohtajille ja -päälliköille, tuoteportfoliosta vastaaville, tuotekehittäjille ja liiketoiminnan kehittäjille. Koulutus on hyödyllinen kaikille, jotka osallistuvat tuotteiden kehittämiseen omassa roolissaan.
Vaikuttava tuotejohtaminen- koulutus vie tuotejohtamisen uudelle tasolle olipa yrityksesi sitten:
– nuori start-up,
– kasvuyritys, jonka tavoitteena on skaalata tuoteorganisaatiota tai
– suuri jo pitkään toiminut yhtiö, joka tavoitteena on luoda jatkuvasti uutta arvoa asiakkailleen
Kouluttaja:
Professori Mikko Jääskeläinen
Mikon tutkimus ja koulutusaiheiden fokuksessa on tuotejohtaminen ja yrittäjyysekosysteemit. Mikon ohella kouluttajina toimivat valitut alan asiantuntijat yrityselämästä.
Sisältö ja aikataulu
Koulutus koostuu neljästä lähiopetuspäivästä, jotka toteutetaan noin kolmen viikon välein. Koulutuspäivissä perehdytään valittuihin teemoihin asiantuntijan johdolla ja ratkotaan yhdessä teemoihin liittyviä haasteita keskusteluja, monipuolisia menetelmiä ja työkaluja hyödyntäen. Koulutuspäiviin valmistaudutaan tehtävien avulla. Tehtävät liittyvät usein oman organisaation toimintatapoihin, joita jaetaan porukalla koulutuspäivissä.
Koulutuksessa hyödynnetään kaikutiimityöskentelyä joka syventää omaa oppimista ja auttaa viemään oppeja omaan organisaatioon.
Syvennät monipuolisten menetelmien avulla ymmärrystäsi ja asiantuntemustasi tuotejohtamisessa ja saat työkaluja kehittämisen eteenpäin viemiseksi omassa organisaatiossasi.
Rakenne
– Interaktiiviset lähiopetuspäivät
– Lähiopetuspäiviin liittyvät ennakkotehtävät
– Kaikutiimistyöskentely
Koulutusjaksot
10.10.2024, klo 9–16
Käyttäjälähtöinen tuotejohtaminen
Vaikuttavan tuotejohtamisen perustana on kyky yhdistää käyttäjätarpeet tuotekehitykseen ja organisaation strategiaan. Nämä yhdistelmät ovat voimakkaasti sidoksissa kunkin organisaation erityisiin piirteisiin. Hyödynnämme monipuolisesti osallistujien taustoja päivän aikana.
– Liiketoiminnan kasvu ja innovaatiot
– Tuote ja asiakasarvo
– Käyttäjän ja asiakkaan tarpeet kehityksen pohjana
31.10.2024, klo 9–16
Kehitys, kokeilut ja validointi
Keskustelemme päivässä organisaation käyttäjä- ja asiakasdatan sijainnista ja sisällöstä. Mitä dataa ja resursseja on nyt, mihin käyttöön ne on kerätty, ja millaisen kokonaisuuden ne muodostavat ja miten nämä datat kytkeytyvät tuotekehitykseen? Päivän aikana käsitellään myös oman organisaation prosesseja, rooleja ja työtapoja.
– Tuotteen elinkaari ja kehitystarpeiden muutos
– Kokeiluiden ja asiakasarvon integrointi kehityspolkuun
– Etupainoinen validointi
22.11.2024, klo 9–16
Tuotestrategia, visio & etenemisen arviointi
Kolmannessa päivässä keskustelemme yrityksen strategiasta, tuotestrategiasta, roadmapeista, ja mittareista, joilla etenemistä seurataan. Konkretiaa teemoihin tuovat osallistujayritysten ja organisaatioiden erilaiset tarpeet ja lähestymistavat (tuote)strategiaan.
– Yrityksen strategia ja tuotestrategia
– Roadmaps
– Suunnan sanoittaminen ja etenemisen arviointi
10.12.2024, klo 9–16
Tuotekeskeinen organisointi
Neljännellä ja viimeisellä kerralla paketoimme kokonaisuuden ja siirrymme pohtimaan, kuinka tuotejohtamisen eri osa-alueet toimivat yhteen. Pääteemoina ovat organisoituminen, johtaminen ja osaaminen. Erilaisia tulokulmia vertailemalla saamme uusia näkökulmia kehittämiseen.
– Kilpailukyky ja organisaatiodesign
– Vastuuttava organisionti ja tuotejohtajan roolit
– Tuotejohtaminen ja yrityksen uudistuminen
Koulutuspaikka:
Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki
Ajankohta:
10.10.–10.12.2024
Hinta:
3 300 euroa /hlö + alv 25,5 %.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.
Ilmoittaudu ohjelmaan 19.9.2024 mennessä!
Vaikuttava tuotejohtaminen (4 pv)
3 300 euroa /hlö + alv
10.10.-10.12.2024, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki