Esimiestyön rajat – oikeudet ja velvollisuudet haastavissa työyhteisötilanteissa (1 pv)
17.05.2017, Sokos Hotel Alexandra, Jyväskylä
17.05.2017, Sokos Hotel Alexandra, Jyväskylä
Kenelle
Työoikeuden ja johtamisoppien käytännön soveltamisesta kiinnostuneille.
Koulutus on suunniteltu ensisijaisesti lähiesimiehille, mutta se soveltuu myös kaikille muille työyhteisön ongelmatilanteisiin ratkaisuja hakeville, esimerkiksi HR-asiantuntijoille ja luottamusmiehille. Erilaiset näkökulmat ovat rikkaus, jota hyödynnämme toisiltamme oppien ja ymmärrystä etsien mahdollisimman laajasti niin ryhmä- kuin parikeskusteluissakin. Kaikki päivän aikana käytävät keskustelut ovat luottamuksellisia.
Koulutus sopii niin uraansa aloitteleville kuin kokeneillekin toimijoille. Jokainen saa sisällöstä uusia oivalluksia.
Etukäteiskysymyksiä ja vastauksia niihin käsitellään päivän aikana sopivissa asiayhteyksissä. Etukäteiskysymykset muokkaavat kurssia juuri kulloistenkin osallistujien tarpeisiin parhaiten vastaavavaksi – ole siis rohkeasti yhteydessä kouluttajaan!
Tavoite ja hyöty
Esimiehillä on lukuisia velvollisuuksia – mutta myös oikeuksia, joista kannattaa olla tietoinen. Kun sekä johtamisopit että juridiset perustiedot ovat hallussa, esimies voi aiempaa rauhallisemmalla mielellä keskittyä päivittäiseen työhönsä.
Lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö eivät ole oma, muusta elämästä erillinen saarekkeensa. Kun työyhteisössä tiedetään, miten ne vaikuttavat käytössä oleviin keinoihin haastavissa tilanteissa, säästytään monelta murheelta. Virheiden pelko vähenee huomattavasti, kun juridinen osaaminen paranee. Siksi tämän koulutuksen jokaiseen kokonaisuuteen sisältyy laaja esimiehen oikeudellinen työkalupakki.
Koska lainsäädännön ja oikeuskäytännön lisäksi myös muun muassa organisaatiokulttuuri sekä erilaiset ihmis- ja valtasuhteet vaikuttavat merkittävästi eri työpaikoilla tosiasiallisesti käytössä oleviin keinoihin, näitä asioita käsitellään tällä kurssilla yhdessä.
Kurssipäivä antaa laajan kokonaisnäkemyksen käytännössä hyödynnettävistä keinoista erilaisissa haastavissa työyhteisötilanteissa. Kun sekä säännöt – niin kirjoitetut kuin kirjoittamattomatkin – että tunteet otetaan arjessa huomioon, syntyy paras lopputulos. Tällaista yhdistelmäkoulutusta on toivottu ja odotettu!
Kouluttaja
Katariina Sorvanto, KataKoski Oy. Katariina on lakimies, joka on tutustunut laajasti johtamiseen ja organisaatioiden toimintaan sekä teoriassa että käytännössä. Katariina on innostava ja pidetty, kymmenen vuoden esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Katariina kirjoittaa säännöllisesti työoikeudesta ja johtamisesta muun muassa Taloustaidon blogissa (taloustaito.fi sivuilta löytyvä TT-Blogi).
KataKoski Oy on alkuvuodesta 2016 perustettu, esimies- ja työyhteisökoulutuksia, työoikeudellista konsultointia sekä erilaisia johtamisratkaisuja tarjoava yritys. Kouluttajaan ja KataKoski Oy:öön voi tutustua laajemmin sivuilla: www.katakoski.fi
SISÄLTÖ
08.30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamukahvi
Muutos on mahdollisuus
Muutosvastarinnasta muutosmyötärinnaksi
– Muutospsykologiaa – kuinka nopeasti voidaan päästä normaalin harmistumisen yli?
– Esimiehen rooli viestinnässä ja muutoksen jalkauttamisessa
Erilaiset reaktiot muutostilanteissa
– Mikä on sallittua ja mikä ei?
– Vaikutukset työn tuloksiin
Mikä saa muuttua ja mikä ei?
– Muutokset työnkuviin – mitä on huomioitava ja miten toimittava?
– Mikä oikeasti muuttuu ja mikä käytännössä pysyy ennallaan – miksi?
Työntekijöiden velvollisuudet ja työnantajan oikeudet
– Luit oikein: esimiehilläkin on oikeus – ja toisaalta myös velvollisuus – vaatia ryhmäläisiltään
– Psykologisen sopimuksen eli vapaaehtoisen sitoutumisen merkitys
Alisuorittajien motivoiminen
– Mistä on kyse?
– Harjoituksia
Varhainen puuttuminen
– Tarkoitus ja hyödyt
– Samanlaisissa tilanteissa samanlainen toiminta
Palaverit
– Palaverin tarkoitus – mistä se löytyy ja miten siihen päästään?
– Keskitytään käytännössä olennaiseen – eli mihin?
Voisinko itsekin toimia tehokkaammin?
Stressinhallinta ja sitkeys
– Miten kehittyä näissä?
– Oman esimerkin vaikutus työyhteisössä
Kehittäisinkö heikkouksiani vai vahvuuksiani?
– Omien tavoitteiden asettaminen
– Miten tunnistan heikkoudet ja vahvuudet?
Tekemisen selkiyttäminen
– Uskottavuus
– Riskit
Mitä voin ja mitä en saa delegoida?
– Voimavarojen ja taitojen laaja hyödyntäminen
– Tehtävät, jotka esimiehen on hoidettava itse
Konfliktit ja loukkaukset
Mikä on kiusaamista ja mikä ei?
– Roolin mukainen toiminta
– Esimiehen työnjohto-oikeus ja -velvollisuus
Mihin kannattaa puuttua – ja mihin ei?
– Miksi epätoivottavaan käytökseen on usein tärkeää puuttua?
– Kenellä milloinkin on vastuu toiminnasta?
Tuki omalta esimieheltä
– Mitä esimiehellä on oikeus vaatia omalta esimieheltään?
– Voiko oman esimiehen antamaan tukeen itse vaikuttaa?
Sääntelyä ja oikeuskäytäntöä
– Oikeat ja mahdollisimman turvalliset menettelytavat
– Tuomioistuinratkaisuja
Koulutuspaikka:
Original Sokos Hotel Alexandra, Hannikaisenkatu 35, 40100 Jyväskylä
Aika:
17.05.2017
Hinta:
587 eur/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.
Ryhmäalennukset:
(Osallistujat samasta organisaatiosta) 2 hlöä tai enemmän 487 eur/hlö.
Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.
Esimiestyön rajat – oikeudet ja velvollisuudet haastavissa työyhteisötilanteissa (1 pv)
17.05.2017, Sokos Hotel Alexandra, Jyväskylä