Näin hinnoittelet B2B-kaupassa haastavina aikoina (1/2 pv)
690 euroa /hlö + alv
13.03.2025, Etäkoulutus
Johtaminen , Markkinointi , Taloushallinto ja verotus , Toiminnan kehittäminen
690 euroa /hlö + alv
13.03.2025, Etäkoulutus
Johtaminen , Markkinointi , Taloushallinto ja verotus , Toiminnan kehittäminen
Viimeisen viiden vuoden aikana markkinoilla on kohdattu ennennäkemättömiä haasteita, kuten covid, inflaatio, toimitusketjuongelmat, Venäjän hyökkäys Ukrainaan, korkojen nousu, talouskasvun hidastuminen, digitalisaatio, tekoälyn kehitys sekä ilmastonmuutoksen vaikutukset.
Haastavina aikoina yritysten kysyntä tyypillisesti laskee toimialasta riippumatta. Näinä aikoina yksi tärkeimmistä päätöksistä, jonka yritys tekee, koskee sen hinnoittelua. Oikein toteutettu hinnoittelu voi olla yrityksen pelastus – väärin hinnoiteltu tuote tai palvelu voi sen sijaan johtaa ongelmien kasvuun.
Tässä koulutuksessa opit, miten voit kohdata markkinoiden haasteet ja kuinka hinnoittelusi voi vahvistaa yrityksesi kilpailukykyä. Käymme läpi, millaisia virheitä yritykset usein tekevät hinnoittelussaan ja mitä yritysten tulisi tehdä, jotta hinnoittelu tukee kestävää liiketoiminnan kehitystä.
Koulutuksessa käsitellään myös B2B-hinnoittelun lähtökohtia, jotta osaat määritellä oikean hintaposition markkinoilla, valita sopivan hinnoittelumallin ja optimoida hinnan niin, että se houkuttelee asiakkaita ja on kannattava. Loppujen lopuksi ostaja päättää, mikä hinta on hänelle sopiva. Siksi käymme lyhyesti myös läpi, miten voit tehdä hinnasta houkuttelevan ostajan näkökulmasta.
Hyödyt
Opit hinnoittelemaan kannattavasti ja asiakkaan kannalta houkuttelevasti haastavista ajoista huolimatta.
Osaat välttää hinnoitteluun liittyviä yleisiä virheitä.
Osaat määritellä oikean hintaposition markkinoilla, valita sopivan hinnoittelumallin ja optimoida hinnan niin, että se houkuttelee asiakkaita ja on kannattava.
Kenelle?
Koulutus sopii kaikille B2B-hinnoittelun parissa työskenteleville toimialasta riippumatta — toimitpa sitten markkinoinnin, myynnin, talouden tai tuotekehityksen tehtävissä
Kouluttaja:
Outi Somervuori, Toimitusjohtaja, Price Profiler Oy
Outi Somervuori on hinnoittelun asiantuntija, jolla on kokemusta hinnoittelustrategian luomisesta, akateemisesta hinnoittelututkimuksesta sekä palveluiden hinnoittelusta käytännössä. Hän on toiminut hinnoittelupäällikkönä palvelualalla, suunnitellen hinnoittelua, joka edistää yrityksen kasvua, kannattavuutta ja asiakastyytyväisyyttä. Yrittäjänä start up -maailmassa hän on ollut luomassa uusille palveluille hinnoittelustrategioita ja -malleja. Lisäksi hänellä on tohtorin tutkinto hinnoittelusta. Akateemisessa tutkimuksessaan hän on erikoistunut hinnoittelun psykologiaan, eli siihen, miten ostaja muodostaa hintamielikuvan ja miten ostaja reagoi hintoihin. Outi on myös toiminut konsulttina useille yrityksille hinnoittelun osalta ja tehnyt hinnoittelua tukevaa tutkimusta yhteistyössä eri yritysten kanssa.
Kokemus
– Hinnoittelupäällikkö palvelutoimialalla
– Startup-yrittäjä
– Akateeminen tutkija Aalto-yliopistossa ja Stanfordin yliopistossa
– Tohtorin tutkinto hinnoittelun psykologiassa
– Hinnoittelun tutkija ja konsultti, esim. kuluttajatoimialalla kuten FMCG, elektroniikka ja kuluttajapalvelut.
OHJELMA
11.50 Yhteyden avaus
12.00 B2B-hinnoittelu haastavina aikoina
– Mitä markkinoilla tapahtuu haastavina aikoina
– Tyypilliset hinnoitteluvirheet, joita tehdään ongelmien ratkaisemiseksi
– Mitä pitäisi tehdä?
13.30 Tauko
13.45 B2B-hinnoittelun lähtökohdat
– Määrittele hintapositiosi markkinoilla
– Valitse sopivin hinnoittelumalli, esim. kiinteä hinta, aikaan perustuva hinta, tilauspalvelu
– Lopullisen hinnan optimointi
– Tee hinnasta houkutteleva
– Case-harjoitus
15.15 Tauko
15.30 Yhteenveto ja keskustelu
– Yhteenveto ja johtopäätökset
– Visiointia ja ajatuksia
16.00 Koulutus päättyy
Koulutuspaikka:
Etäkoulutus
Ajankohta:
13.3.2025, klo 12.00 – 16.00
Normaalihinta:
690 euroa /hlö + alv 25,5 %.
Jäsenetuhinta Kauppakamarin jäsenille:
490 euroa /hlö + alv 25,5 %.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu.
Helsingin Kamari Oy:llä on oikeus peruuttaa koulutustilaisuus ilman korvausvelvollisuutta ilmoittamalla asiakkaalle siitä sähköpostilla viimeistään 4 arkipäivää ennen tilaisuuden ajankohtaa.
Näin hinnoittelet B2B-kaupassa haastavina aikoina (1/2 pv)
690 euroa /hlö + alv
13.03.2025, Etäkoulutus