Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen (1 pv)
25.10.2016, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa
25.10.2016, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa
Yhdeksän myyjää kymmenestä vetää työkseen aivan paskoja myyntiesityksiä. Se on ällistyttävää, koska jokainen yritys nousee tai kaatuu myyntipuheensa mukana.
Toki huippumyyjä saa tilauksia surkeasta materiaalista huolimatta. Mutta suurin osa myyjistä kuuluu keskinkertaisten kastiin. He tarvitsisivat kaiken mahdollisen avun.
Ikävä kyllä myyntiesityksiä laativat usein jonkin muun alan asiantuntijat, jotka eivät ymmärrä edes viestinnän alkeita. Tulos on silkkaa soopaa. Ei ihme, että kuulijat alkavat näpytellä puhelimiaan.
Myös markkinointiosaston tuotokset lipsuvat kaseikkoon. Maailma hukkuu jo muutenkin mitättömän myönteiseen hyminään, joka ei myy yhtään mitään.
Jopa mainostoimiston turaamasta esityspohjasta on pelkkää haittaa. Ehkä se noudattaa brändiohjetta. Mutta silti tekele joutaisi roskiin saman tien.
Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen on remontoinut satoja eri alojen myyntiesityksiä uuteen uskoon. Nyt pääset kurkistamaan kulisseihin. Näet, miten temppu tehdään käytännössä.
Koulutuspäivän aikana kuulet vastaukset mm. näihin tärkeisiin kysymyksiin:
– Mitkä virheet toistuvat myyntiesityksissä ilman, että kukaan edes tunnistaa niitä?
– Hyvä esitys tarvitsee perustakseen joukon päätöksiä. Mitä ne ovat?
– Millaisiin psykologisiin keinoihin tehokas myyntiesitys perustuu?
– Myyvän esityksen rakenne noudattaa selkeää kaavaa. Mikä se on?
– Millaiset myyntiesityksen elementit auttaisivat myyjääsi perustelemaan väitteensä?
– Miten rakennat ärhäkän esityksesi käytännössä vaiheittain alusta loppuun?
– Millainen olisi erittäin koukuttava, mutta perinteisestä selvästi poikkeava myyntiesitys?
Entä jos firmasi myyjät eivät käytä myyntiesityksiä? Se ei haittaa: napakasta showsta on paljon hyötyä, vaikka yksikään myyjäsi ei koskaan vetäisi läppäriään esiin.
Hyvä myyntiesitys on pohjimmiltaan käsikirjoitus. Se toimii dokumentaationa ja koulutusmateriaalina, jonka avulla monistat tuotteesi tai palvelusi hyödyt myös omille myyjillesi.
Esityksen avulla kerrot tavoitteistasi mainostoimistolle tai oman firmasi markkinoijille. Se auttaa verkkosivujesi suunnittelijoita. Saat kättä pidempää myös uusien työntekijöiden rekrytointiin.
Ei laulua, ei leikkiäKoulutuspäivä ei ole esiintymiskoulutus. Siksi se sopii myyjien ja markkinoijien lisäksi myös introvertille asiantuntijalle, joka mieluummin viiltää valtimonsa kuin osallistuu kivoihin ryhmärentoutusharjoituksiin.
Kouluttaja:Päivän vetää Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen. Hän on osallistunut satoihin asiantuntijapalvelujen ja huipputekniikan tuotteistushankkeisiin. Parantainen on suosittu, suorapuheinen esiintyjä, joka on vetänyt viidentoista vuoden aikana yli tuhat tuotteistus- ja hinnoittelukoulutusta.
Vieraileva asiantuntija:
Timo Sorri on myyviin esityksiin erikoistuneen Havain Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan diplomi-insinööri ja hyvät ja myyvät esitykset ovat hänen intohimonsa. Timolla on tausta IT-johdon konsultoinnissa, ja markkinoinnissa ja myynnissä. Havainissa hän on auttanut asiakkaitaan jo yli sadan esityksen suunnittelussa ja visualisoimisessa – sekä myynnissä että johtaja- ja asiantuntijaviestinnässä. Timo myös kirjoittaa paremmista esityksistä muun muassa Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten blogissa ja järjestää vuosittaista Master the Art of Presenting -tapahtumaa.
OHJELMA tiistai 25.10.201608:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
09:00 Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen
– Tapaat asiakkaasi ensimmäistä kertaa. Mikä on myyntiesityksen todellinen tavoite?
– Millainen on vaikuttavan myyntipuheen rakenne?
– Millaisia päätöksiä joudut tekemään, jotta esityksesi voisi onnistua?
10:30 Kahvitauko10:45 Myyntiesityksen psykologia – mikä vetoaa asiakkaasi alitajuntaan?
– Useimmat myyjät ampaisevat harhaan jo esityksensä ensimmäisellä sivulla. Mikä menee pieleen?
– Mitkä ovat vaikuttavan esityksen taustalla jylläävät psykologiset vivut?
– Kuinka muokkaat teorian konkreettiseksi esitysmateriaaliksi?
12:00 Lounas13:00 Kuinka saat esityksestäsi ammattimaisen näköisen, vaikket taiteilija olekaan?
Vierailevana asiantuntijana presentaatiosuunnittelija Timo Sorri Havain Oy:stä– Miksi graafisesta suunnittelijasta on usein vain haittaa?
– Mitkä ovat maallikon yleisimmät visuaaliset munaukset?
– Kauanko hyvän esityksen laatimiseen pitäisi varata aikaa?
– Viisi käytännön vinkkiä, joilla saat materiaalisi toimivammaksi.
14:30 Kahvitauko14:45 Näin rakennat esityksesi vaihe vaiheelta käytännössä
– Hyvä myyntiesitys mahtuu aina 10 sivuun. Millaisista osista show kannattaa rakentaa?
– Tärkeimmät opit sadoista myyntiesitysten suunnitteluprojekteista vuosien varrelta.
15:30 Kysymyksiä & vastauksia & keskustelua15:50 Millainen olisi koukuttava, täysin perinteisestä poikkeava esityksen sisältö?
– Miten saat asiakkaasi kerjäämään lisää myyntipuhettasi?
16:00 Päivä päättyy
Koulutuspaikka:
Rantasipi Airport Congress Center, Robert Huberintie 4, 01510 Vantaa
Hinta:
697,00 /hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin ja tarjoilun.
Ryhmäalennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta)
2 hlöä tai enemmän 597,00 /hlö
Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.
Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen (1 pv)
25.10.2016, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa