NIS2-direktiivi -vaatimukset haltuun (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

NIS2-direktiivi -vaatimukset haltuun (2 h)

290 euroa /hlö + alv

26.09.2024, Webinaari , Webinaari 22 elokuun, 2024 Sampo Korppoo

Lakitieto

NIS2-direktiivin kansallinen soveltaminen alkaa syksyllä 2024. Mitkä ovat velvoitteet organisaatioille? Keitä kaikkia NIS2-direktiivi koskee? Miten direktiivin piiriin kuuluvien yrityksien kannattaa valmistautua käytännössä?

NIS2- eli verkko- ja tietoturvadirektiivin tarkoituksena on yhtenäistää ja parantaa EU:n kyberturvallisuuden yleistä tasoa. Uusi direktiivi määrittelee jatkossa minimitason kyberturvallisuusriskien hallinnalle yrityksissä, jotka kuuluvan diretiivin soveltamisen piiriin. NIS2 korvaa aiemman NIS1-direktiivin, ja samalla soveltamisala laajenee uusille toimialoille ja velvoitteet tarkentuvat. Direktiivin myötä yrityksille tulee uusia kyberturvallisuuden riskienhallintaa ja raportointia koskevia vaatimuksia, joiden laiminlyönnistä voidaan määrätä korkeita seuraamusmaksuja.

Kansallisesti direktiivin mukaisista velvoitteista tullaan säätämään kyberturvallisuuslailla (HE 57/2024 vp). Kyberturvallisuuslaissa on tarkoitus säätää kootusti direktiivin mukaisista kyberturvallisuuden velvoitteista, jotka koskevat riskienhallintaa ja merkittävien poikkeamien raportoimista. Lisäksi laissa säädettäisiin velvoitteiden valvonnasta ja muista täytäntöönpanon edellyttämistä viranomaistehtävistä.

Tässä erittäin ajankohtaisessa koulutuksessa perehdymme NIS2-direktiiviä täytäntöönpanevan kansallisen sääntelyn vastuuvalmistelijan Veikko Vauhkosen kanssa NIS2-direktiivin soveltamisalaan ja vaatimuksiin sekä käytännön vaikutuksiin. Kuulemme myös yrityksen kokemukset ja opit käytännön valmistautumisen tueksi.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Keitä kaikkia NIS2-direktiivi koskee?
– Mitkä ovat direktiivin taustat ja tavoitteet?
– Millaisia velvoitteita NIS2-direktiivi ja sen velvoitteet Suomessa toimeenpaneva kyberturvallisuuslaki tuovat yrityksille?
– Miten organisaatioiden kannattaa valmistautua uusiin vaatimuksiin?
– Mitkä ovat keskeisen ja tärkeän yrityksen määritelmät ja erot?
– Miten keskeisiä ja tärkeitä yrityksiä tullaan valvomaan?

Koulutus soveltuu kaikille yrityksille, jotka kuuluvat NIS2-direktiivin piiriin. Koulutus soveltuu hyvin myös yrityksille, joiden asiakkaat kuuluvat direktiivin piiriin.

Kouluttaja:
Veikko Vauhkonen
, hallitussihteeri, Liikenne- ja viestintäministeriö
Veikko Vauhkonen (OTM, VT) työskentelee juristina ja säädösvalmistelijana liikenne- ja viestintäministeriön tieto- ja turvallisuusosastolla. Hän on toiminut vastuuvalmistelijana ja esittelijänä kyberturvallisuusdirektiivin (NIS 2) kansallista täytäntöönpanoa koskevassa säädöshankkeessa. Työssään hän seuraa ja osallistuu aktiivisesti kyberturvallisuutta koskevan EU-sääntelyn kehitykseen.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Kyberturvallisuusdirektiivi (NIS 2) ja uusi kyberturvallisuuslaki

– Kyberturvallisuusdirektiivin (NIS 2) tavoitteet ja keskeinen sisältö.
– Yrityksiin kohdistuvien velvoitteiden soveltamisala
– Soveltamisalan erityiskysymykset ja poikkeukset
– Keskeisimmät vaatimukset ja velvoitteet yrityksille
– Yrityksiin kohdistuvien velvoitteiden keskeinen sisältö
– Esitys uudeksi kyberturvallisuuslaiksi ja täytäntöönpanon tilanne Suomessa.

14.05 NIS2-direktiivin yrityksiä koskevat uudet säännöt ja miten niihin tulisi valmistautua.

15.00 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

26.9.2024, klo 13:00-15:00

/hlö + alv 25,5 %.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 25,5 % / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 25,5 % / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Varmista paikkasi koulutuksessa ilmoittautumalla viimeistään kaksi viikkoa ennen koulutuspäivää.