Palvelumuotoilun ABC (1 pv)
597 euroa /hlö + alv
02.06.2022, Etäkoulutus
Asiakaspalvelu , Kehittäminen , Palvelumuotoilu , Toiminnan kehittäminen
597 euroa /hlö + alv
02.06.2022, Etäkoulutus
Asiakaspalvelu , Kehittäminen , Palvelumuotoilu , Toiminnan kehittäminen
Mistä palvelumuotoilussa on kyse ja miten sitä voi toteuttaa oman yrityksen kehittämisessä?
Palvelumuotoilu tarkoittaa liiketoiminnan ja palveluiden asiakaslähtöistä suunnittelua ja kehittämistä, johon otetaan palvelun käyttäjän näkökulma aktiivisesti mukaan. Jokainen yritys ja organisaatio pyrkii olemaan omassa toiminnassaan asiakaslähtöinen, palvelemaan asiakkaitaan paremmin ja siten saamaan omasta toiminnastaan tuloksellista ja kestävää. Palvelumuotoilu tarjoaa tämän päivän työhön sopivia, ketteriä työkaluja ja prosessin, miten kehittää.
Palvelumuotoilussa on kyse ajatusmallista, tavasta toimia.
Toimitko sinä omassa työssäsi todella asiakaslähtöisesti?
Suunnitteletko palveluita ja toimintaa pohjautuen aitoihin asiakkaiden tarpeisiin?
Luoko yrityksesi strategian yhdessä henkilöstön kanssa ja perustuen asiakkaiden tulevaisuuden tarpeisiin?
Muun muassa näihin kysymyksiin pureudumme koulutuspäivän aikana.
Palvelumuotoilun ABC -koulutuksessa pääset perehtymään, mistä palvelumuotoilussa on kyse ja miten sitä voi toteuttaa omassa organisaatiossa tai yrityksessä. Syvennymme tärkeimpiin asioihin lähtien muotoiluajattelusta palvelumuotoiluprosessin kaikkiin eri vaiheisiin ja työkaluihin. Opit hyödyntämään oppimaasi joko omassa työssäsi tai tilaamaan itsellesi palvelumuotoilun palveluita.
Koulutuksen teemoja:
– Mitä on palvelumuotoilu?
– Palvelumuotoilun prosessin eri vaiheet ja vinkkejä niiden toteuttamiseen
– Palvelumuotoilun hyödyt yrityksille ja organisaatioille
– Palvelumuotoilulle tyypilliset työkalut ja niiden kokeileminen, esimerkiksi asiakasymmärryksen hankintaan havainnointi, empatiakartta ja persoona, asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen palvelupolku
Kenelle
Palvelumuotoilun ABC -koulutus sopii kaikille palvelumuotoilusta kiinnostuneille ja myös aiheeseen ensi kertaa tutustuville. Kannattaa varautua innostumiseen ja haluun oppia lisää. Koulutuksen antia pystyvät hyödyntämään niin esihenkilöt, asiantuntijat, kehittäjät kuin asiakastyössä olevat.
Hyödyt
– Koulutuspäivän aikana saat itsellesi käsityksen, mitä on palvelumuotoilu, tiedät mitä palvelumuotoiluun ja sen toteuttamiseen liittyy.
– Saat konkreettisia työkaluja palvelumuotoilun toteuttamiseen.
– Kaikki osallistujat saavat myös asiakaskeskeisyyden itsearvioinnin tulokset itselleen ja siten avaimia, mihin keskittyä omassa organisaatiossa asiakaskeskeisyyden kehittämisessä ja palvelumuotoilussa.
– Kouluttaja Outi lupaa, että saat inspiroivan koulutuspäivän ja vastauksia niihin kysymyksiin, joita sinulla on palvelumuotoiluun liittyen.
Ennakkotehtävä
Saat ennen koulutuksen alkua sähköpostiin kyselyn, jonka avulla pystyt tarkastelemaan, kuinka asiakaskeskeisesti sinun organisaatiosi tai yrityksesi toimii. Kysely antaa sinulle näkökulmaa: kuinka suunnittelette, kehitätte ja toimitte. Tuloksia ei jaeta muille osallistujille, vaan kaikkien vastaukset niputetaan yhteen ja tarkastelemme sen kautta eri toimintamalleja. Henkilökohtaiset vastaukset saat itsellesi.
Mikäli et ole tällä hetkellä työssä, voit toteuttaa kyselyn pohtimalla aikaisempaa työpaikkaa tai yleisesti omaa toimintaa.
Etäkoulutus toteutetaan Zoom-alustalla.
Koulutuksessa käytetään myös virtuaalista valkotaulutyökalua Miroa. Saat opastuksen Miron käyttöön koulutuksen aikana, eikä sinulla tarvitse olla siihen erikseen tunnuksia tai kirjautua. Saat tarkemmat ohjeet sähköpostiin osallistumisinfossa ennen koulutusta.
Kouluttaja
Outi Kinnunen on palvelumuotoilun, yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin asiantuntija sekä pitkänlinjan valmentaja ja kouluttaja. Hän on toiminut strategisen asiakaskeskeisyyden ja organisaatiomuotoilun asiantuntijana sekä palvelumuotoilun opettajana eri korkeakouluissa. Tällä hetkellä Outi toimii Design Directorina muotoilutoimisto Vision Factoryssa.
Outin intohimo on muotoiluajattelu toimintamallina, se miten organisaatiot voivat oppia asiakaslähtöistä ja ketterää tapaa toimia ja miten se saadaan osaksi työn arkea. Outilla on vahvaa erityisosaamista työpajasuunnittelusta, design sprinteistä sekä muotoilupeleistä.
Palautteita aikaisemmista koulutuksista:
– ”Paljon ideoita herättävä ja mahdollisuuksia avaava koulutus. Aivan mahtava kouluttaja!!! Suosittelen tätä koulutusta muillekin, koska tästä saa näkemystä ja ideoita omaan työhön ja sen kehittämiseen.”
– ”Hienosti koottu kokonaisuus laajasta aiheesta. Kouluttaja jätti hyvin tilaa osallistujien omille caseille ja niiden kautta keskustelulle. Peruskuva palvelumuotoilusta tuli selväksi.”
– ”Kiitos loistavasta koulutuksesta. Annoit tilaa osallistujien keskustelulle ja kysymyksille ja selkeytit teoriaa esimerkkien avulla. Olet rento, hauska ja asiantuntemuksessasi vakuuttava. Sinusta paistaa rakkaus palvelumuotoiluun kuten sanoitkin!”
– ”Koulutus antaa laajasti perustietoa palvelumuotoilusta ja sen soveltamismahdollisuuksista. Voin käyttää omassa kehittämisessäni sekä henkilökohtaisen työn kehittämisessä että organisaation/palvelujen kehittämisessä. Hyvä että avattiin näin paljon vaihtoehtoja.”
– ”Outilla on empaattinen ja hauska tyyli opettaa”
– ”Kiitos todella selkeästä ja antoisasta koulutuspäivästä”
– ”Innostuin todella aiheesta koulutuksen jälkeen, kiitos!”
Ohjelma
08.45 Ilmoittautuminen ja yhteyksien testaus
09.00 Koulutus alkaa
11.30 – 12.30 Lounastauko
16.00 Koulutus päättyy
– Pidämme taukoja sopivasti pitkin päivää.
Sisältö
Palvelumuotoilu
– Mistä palvelumuotoilussa on kyse
– Palvelumuotoilun historiaa ja muotoiluajattelun merkitys
– Pitääkö kaikkien osata palvelumuotoilua?
Asiakaskeskeisyys
– Miten palvelumuotoilu edistää asiakaskeskeisyyttä?
– Asiakaskeskeisyyden eri tasot
– Ennakkotehtävänä lähetetyn kyselyn tulokset – kuinka asiakaskeskeisesti me toimimmekaan?
Palvelumuotoilun prosessi
– Palvelumuotoiluprosessi kokonaisuutena
– Vaihe 1 tutkiminen, kerätään laajasti tietoa ja ymmärrystä
– Vaihe 2 täsmentäminen, analysoidaan tietoa ja varmennetaan, että ratkaistaan aitoa ja oikeaa haastetta
– Vaihe 3 kehittäminen, ideoidaan erilaisia ratkaisuja ja testataan niitä eri kohderyhmien kanssa
– Vaihe 4 konseptointi, kiteytetään tulokset
– Iteroinnin merkitys palvelumuotoilussa
– Yhteiskehittämisen merkitys palvelumuotoilussa
Palvelumuotoilun hyödyt
– Mihin palvelumuotoilua voidaan käyttää
– Mitä hyötyä palvelumuotoilun toteuttamisesta on
– Mitä arvoa yritys saa palvelumuotoilusta
Palvelumuotoilun työkalut
– Yleiset palvelumuotoilun työkalut ja miksi juuri niitä käytetään
– Empatiakartta, persoona, havainnointi, haastattelu, 5 x miksi, palvelupolku, Service Blueprint ja kanvaasityökalut
Koulutuspaikka:
Etäkoulutus toteutetaan Zoom-alustalla.
Saat tarkemmat ohjeet sähköpostiin osallistumisinfossa ennen koulutusta.
Ajankohta:
torstai 02.06.2022
Hinta:
597 euroa /hlö + alv 24 %. Sisältää sähköisen koulutusmateriaalin.
Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 557 euroa /hlö + alv 24 %
kolme tai useampia osallistujia: 497 euroa /hlö + alv 24 %
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.
Palvelumuotoilun ABC (1 pv)
597 euroa /hlö + alv
02.06.2022, Etäkoulutus