QFD -Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys (2 pv)
1 150 euroa /hlö + alv
29.-30.09.2025, Sibeliustalo, Lahti
1 150 euroa /hlö + alv
29.-30.09.2025, Sibeliustalo, Lahti
QFD on menetelmä, jolla suunnitellaan asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin perustuvia tuotteita ja palveluja. QFD eli ”Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys” muodostaa konseptin, kuinka asiakkaan tarpeet tunnistetaan, priorisoidaan ja QFD-matriisilla muunnetaan tuotteen tai palvelun kehittämisen lähtötiedoiksi. Asiakastarpeen tunnistamisessa tarvitaan niin luovia menetelmiä (ideointia) tukevia työkaluja, priorisointia, asiakastiedon keräämistä ja muuntamista.
Mistä QFD on lähtenyt?
Asiakaslähtöinen tuotteen kehitys tai kuten se kansainvälisesti tunnetaan, QFD (Quality Function Deployment) on lähtöisin Japanista. Sen esitteli Yoji Akao vuonna 1966 ja menetelmä tuli tunnetuksi Toytankin käyttämänä menelmänä.
Menetelmä tuli Suomeen 1983 Metalliteollisuuden keskusliiton ja Suomen Laatuyhdistyksen yhteistyön tuloksena. DI Eero E. Karjalainen on ollut mukana alusta asti tuomassa menetelmää, kehittämässä ja kouluttamassa sitä nyt jo lähes 40 vuotta. Menetelmää sovelletaan lukuisissa suomalaisissa yrityksissä erinomaisin tuloksin.
Kurssilla tutustutaan näihin työmenetelmiin – VOC, KJ -menetelmä, Kano-malli, asiakaskyselyt, puudagrammi – ja itse QFD-matriisiin, laatutaloon A1, jolla muunnos varsinaisesti tehdään. Kurssilla tehdään ryhmätyönä QFD-matriisi.
Asiakkaan ääni suunnitteluun
Analysoi asiakkaan ääni eli tarpeet ja toiveet tarkasti ja tuo ne mukaan tuotekehitykseen mahdollisimman varhaisessa vaiheesa.
Kenelle?
Kurssi sopii erinomaisen hyvin kehitystiimeille tai ryhmille, joiden tehtävänä on innovoida ja kehittää uusia tuotteita tai palveluja.
Mukana Design for Six Sigmassa
QFD-menetelmä kuuluu osaksi suunnittelun Six Sigmaa eli Design for Six Sigma.
Monimuotoinen osallistumistapa
Kurssilla tehdään käytännössä laajamittainen QFD ja näin päästään heti soveltamaan opittua käytäntöön todellisessa casessa.
Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.
Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista lähikoulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.
Kouluttaja:
Antti Piirainen, johtava kouluttaja ja konsultti
DI Antti Piiraisella on koulutus- ja konsultointikokemusta lukuisista yrityksistä ja organisaatioista noin 20 vuoden ajalta. Koulutuspäiviä Antilla on noin 150 – 170 päivää / vuosi. Käytännössä tämä tarkoittaa yli 3000 päivää asiakasyrityksissä asiantuntijana ja kouluttajana. Antti Piirainen on ohjannut satoja projekteja tuotanto- ja palveluorganisaatioissa Lean Six Sigmalla sekä sitä tukevilla konsepteilla. Alempana löytyy tarkempi kuvaus aihealueista ja toimialoista.
WIS Consulting Oy (2002-2004), Yritysvalmentaja (Prosessien kehitystehtävät tilastollisia menetelmiä käyttäen sekä laadun kehittämisen konseptien eri osa-alueiden soveltaminen ja menetelmien rakentaminen asiakasyrityksissä. Lisäksi koulutuskokonaisuuksien suunnittelu, toteutus ja kouluttaminen.)
TL-Coating Oy (2000-2002), Laatu- ja ympäristöpäällikkö (Laatu- ja ympäristöjärjestelmien suunnittelu, toteutus, sertifiointi, ylläpito ja niihin liittyvä viranomaisyhteistyö sekä erilaisten kehitysprojektien suunnittelu ja toteutus.).
1. päivä
08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
09:00 Avaus ja esittely
Johdatus QFD:n
Millä perusteella asiakas ostaa tuotteen/palvelun?
Asiakkaan valintakriteerimallit, Kano-malli, VOC
12:00 Lounas
13:00 Mitä asiakkaat tarvitsevat (ryhmätyö)?
Luokittelu, priorisointi, KJ-menetelmä, puudiagrammi
Asiakastutkimukset ja asiakastiedon keräys
14.30 Kahvi
15:00 Ryhmätyö xxx Oy:n asiakkaiden tarpeista
KJ-menetelmä ja luokittelu
Laatutalon eli QFD-matriisin esittely
A1 xxx Oy:n tuotteista ja palveluista (ryhmätyö)
Mitä se on? Miten laatukaavio A1 tehdään?
16:00 1. päivä päättyy
2. päivä
08:15 2. päivän aloitus
Ryhmätyö jatkuu
Laatukaavio A1
Tarpeiden priorisointi
Tarpeiden muuttaminen palvelun ominaisuuksiksi
Kehitys- ja parannuskohteiden tunnistus
11:00 Ryhmätyön purku
11:30 Lounas
12:30 QFD:n matriisijärjestelmä
Kuinka kehityskohteet viedään läpi prosessin
Kustannusmatriisi
14.00 Kahvi
14:30 QFD-matriisin oikeellisuuden tarkastaminen
Ristiintarkastus, validiteetti
Esimerkkejä QFD:n toteuttamisesta
16:00 Tilaisuuden päätös
–
Koulutuspaikka:
Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti tai etäosallistuminen
Ajankohta:
29.-30.09.2025
Hinta:
1 150 euroa /hlö + alv 25,5 %.
Kysy useamman hengen ryhmätarjous erikseen.
Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.
QFD -Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys (2 pv)
1 150 euroa /hlö + alv
29.-30.09.2025, Sibeliustalo, Lahti